MH 19 august.

Varga har nå kjent mentalstatus 🙂

image

image

Det var både gøy og lærerikt og gå MH med Varga, for meg som ikke har vært med på dette før. Jeg ble også veldig overasket over hennes reaksjon på en del momenter, men det er veldig interessangt å se når hunden gjør noe annet enn man forventer.
På kontakt momentet:

a) Hun tar selv kontakt, men er ikke overivrig.

b) Følger villig med og engasjerer seg i tesleder

c) Aksepterer håndtering, men er hverken kontaktsøkende eller unnvikende.

Lek:

a) Starter raskt, leker aktivt.

b) Griper direkte med hele munnen.

c)Griper direktemed hele munnen, drar imot, rykker, rykker også i den passive delen til testleder slipper.

Forfølgelse:

a) 1. og 2. gang. Starter langsomt, øker farten underveis, avslutter.

b) 1. og 2. gang. Griper direkte, beholder byttet.

Aktivitet:

Vekselvis uro under hele momentet.

Avstansdslek:

a) Interessert, følger fig. uten avbrudd.

b) Viser ingen trusseladferd.

c) Går ikke frem til fig innen tiden. (?)

d) Viser ingen interesse for lek (stakk av med regnponchoen hun fant i grøfta istedet :p )

e) Viser ingen interesse (samarbeid)

Overaskelse:

a) Stanser ikke. (denne overasket meg. Hadde sett for meg stor reaksjon her )

b) Viser ingen trusseladferd.

c) Går bort og lukter på dressen uten hjelp

d) Ingen gjenstående redsel.

Lydfølsomhet:

a) Flykter mer enn 5 meter.

b) Går frem til skrammelet uten hjelp.

c) Ingen vedvarende redsel.

d) Vedvarende interesse, går mot skrammelet og lukter/undersøker mer enn 1 gang.

Spøkelser:

a) Ingen trusseladferd.

b) Kontrollerer noe, men har lange avbrudd.

c) Flykter lengre enn båndets lengde.

d) Hun kommer frem og hilser på spøkelset når jeg har tatt av hetten.

e) Tar selv kontakt med spøkelset.

Lekelyst:

a) Starter raskt, leker aktivt.

b) Griper forsiktig eller nølende

Skudd:

Retter interessen mot skytter, men returnerer til lek.
Så da har vi prøvd det også 🙂

Om Kovarg

Jente på 24 år fra trondheim :) Dette blir min hundeblogg, og jeg kommer til og skrive om livet med mine to hunder, Kodak (alaskan malamute) på 4 og Varga (malinois) på 3. Kodak er jo liksom bare en kosegutt, vi går på tur og koser oss, men ikke så mye mer enn det, har tenkt og prøve han litt på AG i år, bare for gøy. Varga har jeg nylig kjøpt og vi skal satse frammover, først og fremst i lydighet, felt, rundering og spor, men når det sitter blir vi og satse på IPO/RIK og se hvor langt vi kommer der :) Dette året blir nok utrolig lærerikt for meg, vi er påmeldt masse kurs og det blir gøy og se hvor langt vi kommer. :)
Dette innlegget ble publisert i 2012, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar